Veelgestelde vragen
Hoe werkt Gezond.nl?
Bij Gezond.nl is online zorg het startpunt. Zo heb jij snel contact met de huisarts én kom je alleen langs op de praktijk wanneer het echt nodig is. Chat of videobel via de app met de huisarts. Is het beter dat je langskomt? Dan kun je een afspraak maken bij een aangesloten huisartsenpraktijk bij jou in de buurt. Naast zorg ontvangen, kun je in de app ook je zorg regelen. Zo heb je altijd toegang tot je medische gegevens en kan je makkelijk een herhaalrecept aanvragen. Wij zorgen ervoor dat het medicijn bij jou wordt thuisbezorgd.
Wat kost Gezond.nl?
De huisartsenzorg geleverd vanuit Gezond.nl wordt vergoed door de zorgverzekeraars.
Verwijzingen naar de medisch specialist, het aanvragen van labdiagnostiek en het verkrijgen van medicijnen via de huisarts vallen wel onder het eigen risico. Dat betekent dat je deze kosten aan jouw zorgverzekeraar betaalt, behalve als je de grens van jouw eigen risico al hebt bereikt.
Wie beantwoordt mijn vraag in de app?
Onze huisartsen beantwoorden je vraag via de chat of een videogesprek. Zij zijn allemaal BIG-geregistreerd. Ons team van huisartsen pakt samen jouw zorg op.
Wat zijn de openingstijden?
Online zorg (chatten en videobellen):
- Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 21.00 uur
- Zaterdag t/m zondag van 9.00 tot 12.00 uur
Zorg op de huisartsenpraktijk:
- Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur
Heb ik altijd dezelfde huisarts?
Ons huisartsenteam pakt samen de zorg op. Wanneer je een vraag stelt, helpt de huisarts die op dat moment beschikbaar is je verder. Ons team bestaat uit een kleine groep zorgverleners. Iedere huisarts heeft tijdens het gesprek toegang tot jouw medisch dossier. Hierdoor is de huisarts op de hoogte van jouw situatie en kunnen we je goed verder helpen.
Kan ik een afspraak maken bij een huisarts op de praktijk?
In overleg met de huisarts kun je een afspraak maken op een aangesloten huisartsenpraktijk bij jou in de buurt. We vinden het belangrijk dat je de zorg krijgt die je nodig hebt en die bij je past. Daarom begint elke zorgvraag in de app. Je kan geen afspraak maken op de praktijk zonder via de app te overleggen met de huisarts.
Hoe maak ik een afspraak voor chronische en psychologische zorg?
Voor chronische zorg kan je terecht bij de praktijkondersteuner somatiek (POH-S). Voor pyschologische zorg kan je een afspraak maken bij de praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg (POH-GGZ). Maak via de app een afspraak bij de POH-S of POH-GGZ.
Kan ik een kennismakingsgesprek inplannen?
Wij ontmoeten graag iedere nieuwe patiënt. Daarom kan je eenvoudig via de app een kennismakingsgesprek inplannen. Ga hiervoor in de app naar ‘Chat’ en kies voor ‘Ik heb een andere vraag’.
Hoe annuleer of wijzig ik een afspraak?
Je kan je afspraak tot 24 uur van tevoren annuleren of wijzigen via de app. Kun je onverwachts niet meer naar de afspraak komen? Neem dan direct contact op met jouw huisartsenpraktijk.
Hoe schrijf ik mij in bij Gezond.nl?
Via onze website kun je je inschrijven bij Gezond.nl. Wanneer je je inschrijft, kies je ook een aangesloten huisartsenpraktijk bij jou in de buurt. Wanneer je fysieke zorg nodig hebt, kan je bij deze praktijk terecht. Wij regelen jouw overstap en zorgen ervoor dat je medisch dossier veilig wordt overgedragen. Je hoeft hier verder niets voor te doen.
Bij wie sta ik ingeschreven?
Ons huisartsenteam pakt samen je zorg op. Voor online zorg ben je als gebruiker ingeschreven bij Gezond.nl. Als patiënt sta je ingeschreven bij je lokale huisartsenpraktijk. Deze kies jezelf tijdens het inschrijven. De naam van je lokale huisartsenpraktijk vind je ook terug in je declaratieoverzicht, op verwijzingen en andere medische documenten.
Kan ik mijn kinderen en/of partner inschrijven?
Bij elke inschrijving, log je eerst in met DigiD. Vul daarom voor ieder persoon apart een inschrijfformulier in en laat ze zelf inloggen met hun DigiD.
Waarom kan ik mij niet inschrijven?
Gezond.nl werkt samen met lokale huisartsenpraktijken. We vinden het belangrijk dat je altijd toegang hebt tot zorg. Daar hoort fysieke zorg ook bij. Kan je je niet inschrijven? Dan hebben we geen huisartsenpraktijk bij jou in de buurt.
Kan ik mij uitschrijven als Gezond.nl niet bij mij past?
Bij Gezond.nl schrijf je je makkelijk uit, net zoals bij een gewone huisarts. Wanneer je je bij een andere huisartsenpraktijk inschrijft, regelen zij de uitschrijving bij Gezond.nl. Je kunt ook met ons chatten en laten weten dat je jezelf wilt uitschrijven.
Kan ik terug naar mijn vorige huisarts als ik mij uitschrijf bij Gezond.nl?
Dat hangt af van je vorige huisartsenpraktijk en of zij nieuwe patiënten aannemen. Neem hiervoor contact op met je vorige huisartsenpraktijk.
Kan een kind de app gebruiken?
Ja, kinderen kunnen de app gebruiken. Afhankelijk van de leeftijd kunnen kinderen zelf hun zorg regelen.
- Kinderen jonger dan 12 jaar. De ouder of voogd kan chatten namens hun kind. Log wel in met de DigiD van je kind. Om zeker te zijn dat we met de juiste persoon chatten, zullen we een videogesprek starten.
- Kinderen tussen de 12 en 16 jaar. Kinderen mogen zelf chatten met de huisarts. Om zeker te zijn dat we met de juiste persoon chatten, zullen we een videogesprek starten.
- Kinderen ouder dan 16 jaar. Kinderen mogen zelf chatten met de huisarts en kunnen hun medische gegevens inzien. Lees meer over het inzien van medische gegevens op de website van OPEN.
Wordt online zorg vergoed door mijn zorgverzekering?
Al je gesprekken met de huisarts worden volledig vergoed en gaan niet van je eigen risico af. Dit is hetzelfde voor online en fysieke zorg.
Zijn mijn medische gegevens veilig?
Jouw medische gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en de zorgverlener waarmee je spreekt. Door in te loggen met DigiD, garanderen we dat je gegevens veilig zijn. Daarnaast houden wij ons aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy. Deze staat vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Lees meer over hoe wij met je gegevens omgaan in onze privacyverklaring.
Hoe verwijder ik mijn account uit de Gezond.nl applicatie?
Als gebruiker van de applicatie heb je het recht om je account te verwijderen. Dit kun je doen door de onderstaande instructies te volgen. Wanneer een gebruiker zijn account verwijdert, worden alle meldingen en chatgegevens uit de applicatie verwijderd.
De andere gegevens die getoond worden in de Gezond.nl app worden opgehaald uit ons Huisartsinformatiesysteem, deze kun je niet op deze manier verwijderen (lees meer hierover in onze privacyverklaring).
Wil je jezelf uitschrijven bij Gezond.nl? Dan is het verwijderen van je account niet voldoende. Neem in dat geval eerst contact op met je praktijk via de chat of telefonisch.
Hoe je jouw account in de Gezond.nl app kunt verwijderen:
- Log in op de app met het account dat je wilt verwijderen.
- Ga naar de ‘Ik’-pagina door deze te selecteren in het menu onderaan.
- Scrol naar beneden en selecteer ‘Account verwijderen’.
- Voer je voor- en achternaam in de daarvoor bestemde velden in om te bevestigen dat je het account wilt verwijderen.
- Klik op ‘Account verwijderen.
- Je wordt automatisch uitgelogd. Je chatgegevens en meldingen worden binnen 48 uur verwijderd.
Welke gegevens worden bewaard na accountverwijdering?
Gegevens en bewaartermijn:
- Chatgesprekken – Worden wel bewaard. Deze gesprekken zijn onderdeel van je medisch dossier en moeten verplicht 20 jaar worden bewaard. Na het verwijderen van je account zijn deze gegevens echter niet meer in te zien door jou en je zorgverlener(s)
- Meldingen – Worden niet bewaard.
Ik ervaar problemen met de app, wat kan ik doen?
Heb je een probleem, suggestie of verzoek? Ga dan naar onze supportpagina. Daar vind je artikelen, instructies en antwoorden op alle veelgestelde vragen. Ook kun je via de supportpagina direct contact opnemen met onze helpdesk. Zij helpen je graag verder.
Hoe kan ik als lokale huisarts mij aansluiten bij Gezond.nl?
Neem hiervoor contact met ons op. Op de partnerpagina lees je meer informatie over de mogelijkheden en hoe je contact met ons opneemt.